domingo, 2 de março de 2014

Het vredespel spelen

Toen ik langs de winkels liep bleef ik staan voor een speelgoedwinkel, ik wou al altijd een waterpistool hebben. 
Ik keek naar de prijs en ik zag dat het niet te duur was en ik kreeg een warm gevoel en dacht dat mijn ouders dit waterpistool wel zouden kopen voor mij. 
Toen ik hun dat vroeg, zei vader en moeder, dat dit niets voor mij was. 
Toen ik langs de winkels liep bleef ik staan voor een speelgoedwinkel, ik wou al altijd een waterpistool hebben. 
Ik keek naar de prijs en ik zag dat het niet te duur was en ik kreeg een warm gevoel en dacht dat mijn ouders dit waterpistool wel zouden kopen voor mij. 
Toen ik hun dat vroeg, zei vader en moeder, dat dit niets voor mij was. 
Maar waarom niet, vroeg ik,  het is zo goedkoop. 
Het is niet te duur, zei vader, dat klopt, maar het is een wapen. 
Maar vader, dit is een waterpistool en het is van plastic en er komt alleen water uit. 
Kom eens hier, zei vader en laten we hierover eens praten.
We vinden het verschrikkelijk als er geweld wordt gebruikt en dat er oorlogen zijn en dat mensen door wapens gedood worden.
Maar we vinden het schijnbaar normaal dat kinderen met zwaarden vechten, machinegeweren,  revolvers en steenslingers hebben.
We vinden het tegenwoordig ook normaal dat er videospellen zijn waar iedereen maar doodgeschoten wordt en wie de meeste doodt, die wint.
En zo heb je ook nog kinderseries die over monsters gaan die gedood moeten worden, maar ja, wie maakt deze series de volwassenen.  
Elk spel heeft zijn betekenis of wij in een kring zitten en zingen geeft dit een bepaald contact en spelen we met wapens dan lokt dit geweld uit. 
Hierover heb ik nagedacht en ik wil geen geweld, geen ruzie en geen oorlog.
Ik wil eigenlijk een wereld in vrede en geluk en dat ieder mens goed met elkaar overweg kan.
Dus een waterpistool is geen geschikt speelgoed, er zijn genoeg andere speeltjes.
Door hierover te praten met mijn ouders heb ik weer iets geleerd over de vrede. 
Door een bepaalde keuze te maken waar ik mee speel, kan ik dit spel spelen: Vrede. 




 Letícia Müller
Vertaling: NRSP